دامنه و هاست

  تخصص ها   بازدید: 1763

یکی از سوالاتی که برای اکثر کاربران تازه وارد پیش می‌آید تعریف هاست و دامنه است. بعد از وارد شدن به دنیای دیجیتال مارکتینگ با تعداد زیادی از اصطلاحات و مفاهیم روبرو خواهید شد. از ابتدایی ترین آنها می توان به مفاهیم هاست و دامنه است.

دامنه چیست؟

اینترنت یک شبکه بزرگ از کامپیوترهای متصل به هم است. برای شناسایی آسان کامپیوتر ها، به هر کامپیوتر اعدادی با نام IP Address اختصاص داده می شود. آدرس IP ترکیبی از اعداد است که با نقاط جدا شده اند. به طور معمول، آدرس IP مانند 66.249.66.1 است. کامپیوترها در شناسایی و به خاطر سپردن آدرس های IP مشکلی ندارند، اما اینکار برای انسان ها بسیار دشوار است؛ از طرفی بخش بزرگی از فعالیت های روزانه ما به وبسایت ها وابسته است. اینجاست که مفهوم دامنه و DNS مطرح می‌شود.

هر وبسایت در دنیای اینترنت توسط یک آدرس IP شناسایی می‌گردد. از آدرس IP برای فراخوانی و وارد شدن به وبسایت ها استفاده می شود. به عنوان مثال IP آدرس سایت میزبانی وب گنجه 95.216.150.160 است؛ اما آیا شما برای وارد شدن به وبسایت گنجه از آدرس IP استفاده کردید؟ خیر!

هاست چیست؟

هاست (Host) سرویسی است که به سازمان ها و افراد این امکان را می دهد تا صفحات وب و یا اپلیکیشن ها را بر روی بستر اینترنت قرار دهند. هنگامی که کاربران اینترنت می خواهند وب سایت شما را مشاهده کنند، تمام کاری که باید انجام دهند این است که آدرس وب سایت (دامنه) شما را در مرورگر خود تایپ کنند. سپس رایانه آنها به سروری که هاست شما را پشتیبانی میکند متصل می شود و صفحات وب از طریق مرورگر به آنها نمایش داده می شود.

چاپ