سایت‌ها چگونه طراحی می‌شوند؟

طراحی سایت مراحل متعددی دارد. اول باید کسب‌وکار خود را به خوبی بشناسید و هدف از راه‌اندازی سایت را مشخص کنید. با توجه به این هدف می‌توانید نوع سایت را انتخاب کنید. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم بهترین نوع طراحی سایت چیست .
بعضی از سایت‌ها با استفاده از سیستم‌های آماده و اوپن سورس مدیریت محتوا طراحی می‌شوند. سیستم‌هایی مانند وردپرس یا جوملا که قالب‌های آماده را در اختیار طراحان قرار می‌دهند.

استفاده از این نوع سایت‌ها ساده و ارزان و برای اهداف کوچک بسیار مناسب است. حتی ممکن است خودتان هم بتوانید یک سایت وردپرسی ساده و غیر حرفه‌ای طراحی کنید. البته اگر حوصله سر و کله زدن با نرم‌افزارها و خواندن متن‌های آموزشی را داشته باشید!

نوع دیگر طراحی سایت به صورت سفارشی و توسط برنامه‌نویسان حرفه‌ای انجام می‌شود. اگر قالب‌های آماده برای کسب‌وکار شما کافی یا مناسب نباشند، باید از این روش استفاده کنید. سایت‌های بزرگی مانند یوتیوب، فیس بوک، دیوار، آپارات و … همگی با این روش طراحی شده‌اند. این نوع برای شرکت‌های بزرگ و جیب‌های بزرگ مناسب تر است!

می‌توانید با شرکت‌های طراحی سایت مشاوره کنید. آن‌ها بر اساس نوع کسب‌وکار و هدف‌تان، نوع مناسبی را به شما پیشنهاد می‌دهند.

اجزای تشکیل‌دهنده سایت‌ها

سایت‌های مختلف، بخش‌های مختلفی دارند. مثلا بعضی از سایت‌ها درگاه پرداخت آنلاین دارند و بعضی دیگر ندارند اما یک سری عناصر در همه سایت‌ها مشترک هستند.

دامنه یا دامین

دامین (Domain) یا دامنه در واقع نام سایت شما است. یعنی همان چیزی که کاربران در صفحه مرورگر خود تایپ می‌کنند تا به سایت شما برسند. این نام باید منحصر به فرد باشد. در واقع امکان وجود نام مشترک برای سایت‌های مختلف وجود ندارد. شرکت‌های طراحی سایت نام‌های پیشنهادی را در یکی از ابزارهای بررسی دامین چک می‌کنند و در صورتی که تکراری نباشد، می‌توانید نام سایت خودتان را انتخاب کنید.

صفحه اصلی

صفحه اصلی یا هوم پیج (Home Page) اولین صفحه‌ای است که کاربران بعد از ورود به سایت با آن مواجه می‌شوند. این صفحه به کاربران نشان می‌دهد هدف سایت چیست. هوم پیج را می‌‌توان به ویترین مغازه تشبیه کرد. یعنی این صفحه به نوعی معرف کسب‌وکار شما است و طراحی آن اهمیت ویژه‌ای دارد. در صفحه اصلی از طریق مسیریابی (Navigation) کاربران را به بخش‌های مختلف سایت هدایت می‌کنید. معمولا سرتیترهای مسیریابی در قسمت بالای صفحه قرار می‌گیرند.

صفحات درباره ما و تماس با ما

این جا قرار است خودتان را معرفی کنید. پس این صفحات باید به بهترین شکل طراحی شوند و کاملا در معرض دید باشند. محتوای بخش درباره ما باید بهترین کیفیت را داشته باشد و به خوبی شما یا کسب‌وکارتان را معرفی کند. در بخش تماس با ما اطلاعاتی مانند شماره‌های تماس، آدرس‌های پست الکترونیکی و نشانی شبکه‌های اجتماعی را قرار می‌دهید.

موارد دیگر
یک سایت ممکن است صفحات متعددی داشته باشد. مانند سایت‌‌های معرفی محصول که در آن‌ها هر صفحه به معرفی یک یا چند محصول می‌پردازد. در این صفحات بسته به موضوع از محتوای متنی، عکس و ویدئو منتشر می‌شود. بعضی از سایت‌ها بخش‌های دیگری هم مانند فروشگاه یا وبلاگ دارند.


چاپ